Nemzetközi szállítmánybiztosítás
A nemzetközi szállítmánybiztosítási szerződéssel a biztosító arra vállal kötelezettséget, hogy megtéríti a biztosítottnak a szállítás rendes folyamatával együtt járó veszélyek és véletlen balesetek következtében a biztosított szállítmányban keletkezett károkat – a szerződésben meghatározott és részletezett feltételek szerint.
A biztosítási összeg meghatározása
- A szállítmány a biztosított által megjelölt összeg (biztosítási összeg) erejéig tekinthető biztosítottnak, amely azonban nem haladhatja meg a szállítmány számla szerinti értéke, a fuvardíj és az út folyamán felmerülő költségek, ideértve a biztosítási díjat, valamint ezek együttes összege után számított max. 10%-os felülbiztosítás („remélt haszon”) együttes összegét, hacsak a szerződés másként nem rendelkezik.
- Ha a biztosítási összeg alacsonyabb, mint a biztosított áru tényleges értéke, a biztosító a biztosítási összeg és a tényleges érték arányának megfelelő (pro rata) kártérítést nyújt.
- Ha a biztosítási összeg nagyobb, mint a biztosított áru tényleges értéke, az áru valós értékét meghaladó részben a biztosítási összegre vonatkozó megállapodás semmis és a díjat ennek megfelelően le kell szállítani.
A szállítmánybiztosítás lehet egyutas ill. keret szerződés.
1. Egyutas szerződés
A szerződés határozott tartamú és egy bizonyos szállítmány feladási és rendeltetési helye közötti egyszeri szállításának kockázatvállalására érvényes.
2. Keretszerződés
A keretszerződés biztosítási fedezetet nyújt a biztosított valamennyi, biztosítási időszakon belüli szállítmányára. Ellenkező megállapodás hiányában a szerződés határozatlan tartamú, a biztosítási időszak egy év, a biztosítási évforduló pedig a szerződésben a kockázatviselés kezdeteként megjelölt nap.
A biztosító a szerződő/biztosított által megadott becsült éves forgalmi adatok (=biztosítási összeg) figyelembevételével előzetes díjat határoz meg.
A szerződő/biztosított az előzetes díj módosítását csak a következő biztosítási évre vonatkozóan kérheti.
A tényleges biztosítási díj a szerződő/biztosított által jelentett tényleges forgalom (megvalósult szállítások biztosítási összege) alapján számított díj és a befizetett előzetes díj különbözeteként, a szerződésben rögzített ütem szerint kerül elszámolásra.
Ha a teljes évi befizetett előzetes díj a tényleges forgalom alapján számított éves díjat meghaladná, a biztosító a túlfizetés összegét a biztosítási év utolsó elszámolását követően egyösszegben utalja vissza.
A biztosító az előzetes díj helyett minimumdíjat is megállapíthat, mely a biztosítási kötvényben rögzítésre kerül. A minimumdíjból visszatérítés nincs.
A biztosító kockázatviselésének terjedelme
A biztosító kockázatviselése a következő fedezettípusok egyike szerint érvényes:
1. All risks fedezet
Minden veszély biztosított – a kizárások kivételével – amely a biztosítás tartama alatt, a szállítás rendes folyamatával összefüggésben jelentkezik és a szállított áru károsodását eredményezi.
Ellenkező megállapodás hiányában:
– a biztosító kockázatviselése csak exportképes (az áru jellegének, kereskedelmi, szállítási előírásoknak megfelelő) csomagolású, új árura érvényes,
– a bekövetkező károk, veszteségek önrészesedés mentesen térülnek.
A biztosító megtéríti továbbá:
a) a közöskár-kiadásokat és hozzájárulást, a közöskárban hozott áldozatokat és károkat,
b) azokat a ráfordításokat, melyeket a biztosított a szállítmány mentése, az azt közvetlenül fenyegető kár elhárítása és valamely bekövetkezett kár enyhítése érdekében ésszerűnek tarthatott, amennyiben magát a kárt a biztosítási feltételek alapján megtéríti,
c) a kármegállapítás szükséges költségeit, amennyiben magát a kárt a biztosítási feltételek alapján megtéríti.
2. WA (with average) vagy WPA fedezet
A biztosító ellenkező megállapodás hiányában önrészesedés-mentesen téríti azokat a károkat, melyek a biztosított szállítmány szállítással összefüggésben jelentkező veszteségéből és sérüléséből keletkeztek, az alábbi veszélyekből eredően:
– tűz, villámcsapás, robbanás, elemi csapások,
– hajó mozgásképtelensége, felborulása, elsüllyedése, megfeneklése, hajótörés, zátonyrafutás, légi jármű lezuhanása, hajók, repülőgépek, vagy más szállítási eszközök egymás közti, vagy rögzített, vagy úszó tárggyal (jeget beleértve) történő összeütközése és egyéb szállítóeszközt ért baleset,
– hidak, építmények beomlása,
– fedélzeten vagy fedélzet nélküli hajón fuvarozott rakomány tengerbeesése vagy sodródása,
– hajó, repülőgép vagy más szállítóeszköz eltűnése, amelyen a szállítmányt fuvarozták,
– a szállítmány berakodása, elhelyezése és kirakása alkalmával bekövetkezett baleset,
– hajó fedélzete alatt szállított áru esetében folyó-, álló-, illetve tengervíz betörése.
A biztosító megtéríti továbbá:
a) a közöskár-kiadásokat és hozzájárulást, a közöskárban hozott áldozatokat és károkat,
b) azokat a ráfordításokat, melyeket a biztosított a szállítmány mentése, az azt közvetlenül fenyegető kár elhárítása és valamely bekövetkezett kár enyhítése érdekében ésszerűnek tarthatott, amennyiben magát a kárt a biztosítási feltételek alapján megtéríti,
c) a kármegállapítás szükséges költségeit, amennyiben magát a kárt a biztosítási feltételek alapján megtéríti.
Külön megállapodás alapján, pótdíj fizetése ellenében további veszélyek biztosíthatók, mint pl.:
– egész szállítmány, vagy egy részének ellopása, dézsmálása, vagy ki nem szolgáltatása (TPND),
– öngyulladás,
– rozsda, oxidáció,
– törés, beleértve a külső erőhatások nyomán jelentkező görbülés, horpadás, repedés stb. károkat is,
– szóródás, zsákszakadás, csorgás,
– nedvesedés, beleértve hajópára, hajóizzadás.
3. FPA (free from particular average) fedezet
A biztosító ellenkező megállapodás hiányában önrészesedés-mentesen téríti a biztosított szállítmány rész-, illetve totálkárait, amelyek a szállítással összefüggésben jelentkező veszteségekből és sérülésekből keletkeztek, az alábbi veszélyekből eredően:
– tűz, villámcsapás, robbanás, elemi csapások,
– hajó mozgásképtelensége, felborulása, elsüllyedése, megfeneklése, hajótörés, zátonyrafutás, légi jármű lezuhanása, hajók, repülőgépek, vagy más szállítási eszközök egymás-közti, vagy rögzített, vagy úszó tárggyal (jeget beleértve) történő összeütközése és egyéb szállítóeszközt ért baleset,
– hidak, építmények beomlása.
A biztosító megtéríti továbbá:
a) a közöskár-kiadásokat és hozzájárulást, a közöskárban hozott áldozatokat és károkat,
b) azokat a ráfordításokat, melyeket a biztosított a szállítmány mentése, az azt közvetlenül fenyegető kár elhárítása és valamely bekövetkezett kár enyhítése érdekében ésszerűnek tarthatott, amennyiben magát a kárt a biztosítási feltételek alapján megtéríti,
c) a kármegállapítás szükséges költségeit, amennyiben magát a kárt a biztosítási feltételek alapján megtéríti.
Külön megállapodás alapján, pótdíj fizetése ellenében biztosítható: egész szállítmány vagy teljes csomagolási egységek (kollik) ellopása és ki nem szolgáltatása (TPND).
Kiegészítő kockázatok
A biztosító kockázatviselése, külön írásbeli megállapodás alapján, jelen szabályzattól eltérően más, a szállítmánybiztosításban általában alkalmazott egyéb feltételek szerinti is lehet.
A biztosítási fedezet külön megállapodás alapján, pótdíj ellenében, a következő kockázatokra is kiterjeszthető:
– Háborús veszélyek (WAR) záradék
– Sztrájk (SRCC) záradék
– Hűtőberendezés meghibásodása (Breakdown) záradék
– Elő-, utó- és közbenső tárolás záradék.
Kizárások
Jelen feltételek alapján létrejött szerződés esetében – eltérő megállapodás hiányában – a biztosítási fedezet nem terjed ki az alábbi veszélyek eredményeként vagy ezekkel összefüggésben jelentkező károkra:
a) háború, harci cselekmények, idegen hatalom ellenséges cselekményei, terrorcselekmények, kalózkodás, polgárháború, lázadás, forradalom, tüntetés, felvonulás, sztrájk, munkahelyi rendbontás, zavargások, szabotázs. Jelen feltétel alkalmazása szempontjából terrorcselek-ménynek minősül, különösen az olyan erőszakos, erőszakkal fenyegető, az emberi életre, a materiális, immateriális javakra vagy az infrastruktúrára veszélyes cselekmény, amely, vagy politikai, vallási, ideológiai, etnikai célok mellett foglal állást, vagy valamely kormány befolyásolására vagy a társadalom-ban, illetve annak egy részében való félelemkeltésre irányul, illetve arra alkalmas.
nem térülnek továbbá:
b) a szállítmány penészesedése, erjedése, fagyása, olvadása, belső romlása, kukacok, rágcsálók és rovarok okozta károk, kivéve, ha az ilyen kár valamely biztosított veszély következménye,
c) az öngyulladás kárai,
d) a szállítmány sajátos természetéből eredő károk (különösen száradás, apadás, súlyveszteség stb.), kivéve, ha az ilyen kár valamely biztosított veszély következtében állt elő,
e) a szükséges csomagolás hiánya vagy hiányossága miatt bekövetkező károk,
f) nukleáris robbanás, radioaktív sugárzás vagy szennyeződés közvetlen és közvetett kárai,
g) a biztosított áru szállításával, károsodásával összefüggő következményi károk (környezetszennyezés, személyi sérü-lés stb.),
h) az áringadozás, fuvarozási késedelem és bármely más ok miatti közvetett veszteségek, mint pl.: kötbér, árfolyam, ka-mat és konjunkturális veszteség, zárlati költségek,
i) konténeres áruszállítás esetén a konténerek sérülésének és elveszésének kárai,
j) a sértetlen csomagoláson belüli árukárok,
k) a konstrukciós, gyártási, anyag és hasonló rejtett hibák kö-vetkezményi kárai,
l) belvízi fuvarozás közvetett és közvetlen téli veszélyeivel ösz-szefüggő károk,
m) hatóságok rendeletére történő lefoglalás, elkobzás, feltar-tóztatás, visszatartás vagy a szállítmány megsemmisítése,
n) barratry kárai.
Záradékok
Háborús veszélyek
A biztosító megtéríti a harci cselekmények, háborús intézkedések bármelyik fajtája és azok következményei, elhagyott aknák, torpedók, bombák és más harci eszköz okozta sérülés vagy rombolás, valamint hatóságok rendeletére történő lefoglalás, elkobzás, feltartóztatás, visszatartás, vagy a szállítmány megsemmisítése miatt bekövetkező árukárokat.
Sztrájk (SRCC)
A biztosító megtéríti a polgári zavargások, népfelkelés, fosztogatás, sztrájk, rosszindulatú cselekmények, szabotázs során, azokkal összefüggésben felmerülő árukárokat.
Hűtőberendezés meghibásodása („breakdown”)
A biztosító megtéríti szabályozott hőmérsékleten szállított áruknak a hűtőberendezés gépi meghibásodására visszavezethető kárait, feltéve, hogy a meghibásodás a hűtőberendezés üzemében 24 órán túli folyamatos kiesést eredményez.
A kockázatviselés a hűtőberendezés erőszakos cselekmény, üzemanyaghiány, nem megfelelő működtetés, személyi mulasztás (hibás hőfokbeállítás, véletlen kikapcsolás stb.) következtében felmerülő károkra nem terjed ki. A biztosítási fedezet nem érvényes a hőfok folyamatos regisztrálására alkalmas készülékkel nem rendelkező szállítóeszközzel, hűtőkonténerrel történő szállításokra.
Elő-, utó- és közbenső tárolás
A biztosítási fedezet – egyéb megállapodás hiányában, a szállításra megállapított fedezeti tartalommal, a kötvényben megjelölt koc-kázatviselési helyen – kiterjed az elő-, utó-, illetve közbenső tárolásra. Ha erről a szerződés másként nem rendelkezik, az elő-, utó-, illetve közbenső tárolás maximális időtartama egyenként 30 nap.
Lopáskárok önrészesedése
Lopás- és hiánykárok bekövetkezése esetén a biztosított önrészesedése a kár összegének 15%-a, de minimum 50.000 Ft káreseményenként, mely a kártérítés összegéből minden esetben levonásra kerül.
Töréskárok önrészesedése
Töréskárok bekövetkezése esetén a biztosított önrészesedése a kár összegének 10%-a, de minimum 50.000 Ft káreseményenként, mely a kártérítés összegéből minden esetben levonásra kerül.
Saját szállítás
Amennyiben az áru szállítását a biztosított maga végzi, önrészese- dése a kár összegének 10%-a, de minimum 50.000 Ft káreseményenként, mely a kártéítés összegéből minden esetben levo-násra kerül.
Ömlesztett áru
Ömlesztve szállított áruféleségek esetében a biztosított önrésze-sedése a mindenkori biztosítási összeg 3%-a, de minimum 50.000 Ft káreseményenként, mely a kártérítés összegéből minden eset-ben levonásra kerül.